ДЛЯ ВАС БАТЬКИ

ВПЛИВ ТЕХНОЛОГІІ МНЕМОТЕХНІКИ НА ФОРМУВАННЯ КІЛЬКІСНИХ УЯВЛЕНЬ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Івахненко Н. К.
У статті розглядається використання технології мнемотехніки на формування кількісних уявлень у роботі зі старшими дошкільниками. Процес засвоєння технології мнемотехніки проходить поетапно, представлено відповідні етапи. З’ясовано, що використання технології мнемотехніки формує кількісні уявлення у дітей значно швидше і відкриває нові можливості розвитку пам’яті, творчого мислення і уяви дітей старшого дошкільного віку. 
Ключові слова: технологія мнемотехніка, формування кількісних уявлень, старший дошкільний вік.


Постановка проблеми. Формування знань про числа і цифри першого десятка, вміння рахувати - є важливим завданням на заняттях з дошкільниками. Під впливом навчання, спостережень довкілля і сенсорного розвитку у дітей формуються уявлення про утворення чисел, відношень між ними, кількісну і порядкову лічбу, частини і ціле. Діти розуміють, що число предметів не залежить від розміру їх, відстані між ними, просторового розміщення і напряму рахунку (зліва: направо або справа наліво), кількісний, склад числа з одиниць у межах п'яти. Такі уявлення допомагають дитині старшого дошкільного віку краще орієнтуватися в навколишньому житті, точніше виділяти й оцінювати особливості предметів і явищ, які вона сприймає. Сприймання набуває більш цілеспрямованого характеру, ніж у дітей п'ятого року життя. Розвивається здатність довільно запам'ятовувати.
І тому, використання мнемотехніки (від грец. - пам'ять і мистецтво) у роботі зі старшими дошкільниками є актуальність використання інноваційної технології мнемотехніки, яка полягає в пошуку методів ефективного засвоєння кількісних уявлень, попередження інформаційного перенасичення, надання високого рівня знань, збереження здоров’я дитини.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. В останні роки досвід практиків констатує, що розвитку розумових здібностей дітей значною мірою сприяє вивчення математики на етапі дошкільного дитинства (Г.В. Белошиста, Л.І. Зайцева, Т.В. Коваленко, Г.М. Леушина, А.А. Столяр, К.Й. Щербакова). Завдяки систематичним заняттям з формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку змінюється характер мислення. Він набуває математичного стилю, що характеризується чіткістю, стислістю, розбірливістю, точністю, умінням використовувати математичну символіку.
Сучасна математика, обґрунтовуючи такі важливі поняття, як ,,число”, ,,геометрична фігура” та інші спирається на теорію множин. Тому формування понять у дошкільному курсі математики відбувається на теоретико-множинній основі. З огляду на це, вважаємо, що одним з найважливіших напрямків роботи з формування кількісних уявлень у старших дошкільників є формування уявлень про множину. При ознайомленні дошкільників з цифрами важливо навчити дітей, дивлячись на відповідну цифру, створювати собі певний образ, тобто згадувати предмети, які нагадує їм відома цифра. Секрети запам'ятовування — це мистецтво технології мнемотехніки.
В 2015 році Г.А.Чепурний видав навчально-методичний посібник, в якому розкрито теоретико-методологічні основи застосування методів мнемотехніки в сучасній освіті. На основі навчально-методичного посібника було створено навчально-розвиваючий комплекс методичних розробок «Числа та їх таємниці» навчальної серії «Освітня мнемотехніка». Автор цієї технології, Г.А.Чепурний, пропонує опанувати склад числа на основі мнемотехнічних методик як засобу ефективного засвоєння нової інформації за допомогою спеціальних методів і прийомів.
Мета статті полягає в тому, щоб формувати  і розвивати у дітей асоціативно-образне мислення через систему спеціальних завдань, вправ, ігор з мнемотехніки по ознайомленню дітей старшого дошкільного віку із кількісними уявленнями та створити комфортні умови навчання, за яких кожна дитина відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Виклад основного матеріалу. Із метою формування кількісних уявлень у старших дошкільників ми використовували авторську гру «Числа та їх таємниці» за технологією мнемотехніки. Суть технології полягає в поданні цифрової інформації в образно-ігровій формі із використанням спеціальних тренажерів, ігор, зошита-розмальовки, казки, аудіодиска. Такий  підхід допомагає знизити хвилювання під час навчання, сприяє формуванню навичок самонавчання, а також розвитку зв’язного мовлення, логічного мислення, збагаченню словникового запасу.
Розробки на основі посібника не замінюють, а полегшують усі традиційні форми навчання, природним шляхом залучають дітей до набуття початкових знань, умінь і навичок роботи з інформацією, а методичний комплекс – це шлях цікавого та всебічного розвитку дитини засвоєння складу числа.
Для ефективного засвоєння кількісних уявлень, створення ситуації успіху в дитини необхідно чітко дотримуватися поетапності навчання:
Перший етап. Вивчення цифрообразів чисел. На цьому етапі при ознайомленні дітей з цифрами важливо навчити, дивлячись на відповідну цифру, створювати собі певний образ, тобто згадувати предмети, які нагадує їм відома цифра. Секрети запам'ятовування — це мистецтво використання асоціацій. Якщо вони є, то дітям запам'ятовується легко.
Другий етап. Вивчення історій цифрообразів складу числа. Використовуємо мнемотренажер «Казкова історія», в якому зображені спеціальні історії цифрообразів, що відповідають складу даного числа. У цьому тренажері збільшується і сам цифрообраз  числа, яке вивчається (використовується прийом «Гіпербола»).
Третій етап. Закріплення вивчення складу числа. Спочатку для закріплення матеріалу пропонується використати мнемотренажер «Хто там?». Для мотивації вивчення складу числа і навчання рахунку – пропонується гра «Країна чисел». Дана гра, завдяки емоційній пам'яті, ефективно закріплює знання про склад числа, формує вміння рахувати.
Четвертий етап. Сертифікація та нагородження. Одним з мотиваційних моментів ефективного вивчення складу числа, є прагнення дитини отримати диплом «Майстер складу числа». Це додатково стимулює дітей на продуктивне навчання.
Отже, елементи образного мислення й уяви виявляються в тому, що в обрисах частин і ліній цифр дошкільники бачать знайомі образи — звірів, казкових персонажів і у більшості випадків звичайні предмети.
Використання технології мнемотехніки сприяє покращенню процесу навчання, підвищується  інтерес, зацікавленість. У зв’язку з цим, актуальними стають пошуки нових підходів, перспективних технологій розвитку та навчання дітей старшого дошкільного віку. А саме, використовування технології мнемотехніки у роботі по ознайомленню дітей із кількісними уявленнями, акцентувати увагу на образному порівнянні. Використовуючи мнемотехніку у дітей залучаються всі аналізатори, що дозволяють не лише побачити, а й подати новий матеріал через добре знайомі дітям образи.
Тому, для зацікавлення дітей, активізації їх у роботі та розвитку асоціативно-образного мислення при ознайомленні дошкільників із числами і цифрами вихователь зацікавлює їх різноманітними прийомами мнемотехніки. Адже, для розвитку дитини так важливо, щоб навколишнє середовище, в якому вона перебуває, було варіативним, не надто унормованим, давало дитині можливість почуватися відкривачем нових знань. Дошкільники повинні виявляти сприйнятливість, допитливість, уважність, спостережливість, володіти елементарними формами критичного мислення, творчої уяви, довільної пам'яті [4, с. 7].
Висновки та перспективи подальшого дослідження. Виходячи з вище сказаного,  використовуючи у своїй роботі технології мнемотехніки, а саме використання образів і образних асоціацій по ознайомленню дошкільників із цифрами і числами та складу числа, ми відкриваємо нові можливості для розвитку пам’яті, творчого мислення і уяви дітей дошкільного віку, зацікавлюємо їх на заняттях, викликаємо інтерес дізнаватись щось нове. Технологія мнемотехніки заслуговує подальшого вивчення і застосування в різних пізнавальних процесах дітей старшого дошкільного віку, адже це так необхідно дошкільникам для подальшого життя.
Список використаних джерел
1. . Базовий компонент дошкільної освіти / Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України. - К.: Видавництво, 2012. - 26 с. 
2. Дитина: програма виховання і навчання дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту: О. В. Огневю‘к, К. І. Волинець ; МОН молоді та спорту України, Голов. упр. осв. і наук. викон. орг. Київміськради (КМДА). — К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. — 492 с.
3. Леушина А.М. Методика формирования элементарных математических представлений у детей дошкольного возраста / А.М.Леушина. - М.: Просвещение,1974.- 368 с. [Електронний ресурс] режим доступу до ресурсу http://www.pedlib.ru/Books/5/0311/5_0311-1.shtml
4. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти : навчально-методичний посібник / Г.А.Чепурний. – Тернопіль : Мандрівець, 2015. – 152 с.
5. Цікаві цифри: Використання прийомів ейдетики при ознайомленні з цифрами / авт-упор. О.О. Яловська. – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 128 с., С. 7, С. 13.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога